Mentőhívás alapszabályai
Amikor szükség van a mentőkre, az általában egy felfokozott hangulat mind az érintett, mind a körülötte levők számára. A pánikba esés azonban a lehető legrosszabb reakció, amit ismeretekkel, összeszedettséggel előzhetünk meg a leghatékonyabban.
Tárcsázzuk a 112-es központi számot, vagy a mentők 104-es hívószámát!
A diszpécser fog jelentkezni, aki bizonyos kérdéseket fog feltenni.
Vegyük sorra, mi az, ami feltétlenül legyen nálunk annak érdekében, hogy ne vesztegessünk értékes másodperceket azzal, hogy ezeket akkor kezdjük keresgélni, amikor kiderül, szükség lehet rájuk.
1. Bejelentő neve, telefonszáma. Az esetleges visszahívhatóság, pontosítás miatt.
2. Esemény jellege. Mi történt? Önmagában információt hordoz, iránymutató lehet a sérültek számára, súlyosságára, a helyszínre vonatkozóan (pl. jármű árokba borult, magasból esés történt, irodában történt hirtelen rosszullét, villanyszerelés közben történt hirtelen rosszullét)
3. Esemény helyszíne. Hol történt? A lehető legpontosabban meghatározva. Nagy fontosságú nem egyértelmű, nehezen megközelíthető, nem széles körben ismert helyszín esetén. (üzemi terület, félreeső hely, úttól messze lévő helyszín stb.)
Ez esetben célszerű:
egy könnyen és egyértelműen megtalálható pont egyeztetése,
a mentőegységet megbeszélt helyen várni és felvezetni,
felmérni a járművel lehetséges megközelítés mértékét.
4. Sérültek száma. Hány sérült van? Jelentőséggel akkor bír, ha egyszerre több személyt ért egészségkárosodás, tehát több, vagy sok sérült várható. Ha a pontos szám nem meghatározható, akkor is hangsúlyozni kell a több, vagy sok sérült lehetőségét.
5. Sérültek állapota. Egy beteg esetén lehetőség van a bejelentő részletesebb kikérdezésére, mert feltételezhető, hogy több információval rendelkezik róla a bejelentő. Több sérült esetén legalább az életveszélyes, súlyos, könnyű behatárolás megbecsülése kívánatos. A sérültek száma és állapotuk súlyossága az elsődleges meghatározója a helyszínre irányított mentőerő mértékének.
6. Műszaki mentés szükséges-e? Külső veszély, nehéz megközelítés, vagy kimentés szüksége esetén fontos ezen információ átadása is. Így érhető el, hogy a szükséges egyéb mentőerő (pl. tűzoltóság) minél korábban a helyszínre érkezzen.
Figyeljünk arra is, hogy beszédünk legyen artikulált és a körülményekhez képest nyugodt. Minél pontosabb és érthetőbb információt kap a diszpécser, annál biztosabb, hogy a legrövidebb úton az a segítség és olyan típusú eset kocsi érkezik, amelyikre a sérültnek, betegnek szüksége van.
Ne feledjük, a diagnózis felállítása, vagy annak megállapítása, hogy mekkora a baj, az nem a hívó felelőssége. Mellőzük a találgatást, hagyatkozunk a tényekre és arra, amit látunk, hallunk.