212986

Egészségfejlesztési Iroda védőnői ajánlása

Kedves Kismamák!

Életük egyik legszebb időszakát élik most meg. Gyönyörű hetek, hónapok várnak önökre, melyet boldogságban, sok örömben élnek majd meg. Sajnos ezeket a heteket, hónapokat az új koronavírus általi világjárvány tudata befolyásolja. Ebben az időszakban figyelni kell mind testi, mind a lelki állapotuk megóvására. A médiából áradnak Önök felé is az információk arról, hogyan védjük most magunkat a COVID19 vírus ellen. Maga a terhesség nincs megemlítve a veszélyeztetettek csoportjában. A vírusfertőzés az immunrendszert mozgósítja, annak kell legyőznie.

Nincs rá gyógyszer, mint pl. az antibiotikum a bakteriális betegségekre, tüneti kezelésből áll a gyógyítása. Terhesség alatt a testi változások intenzívek, erősebbek, ezért az immunrendszer több munkára van késztetve, mely még több energiát kíván a szervezettől. Ezért is mondják most, hogy az immunrendszerünket erősíteni kell.

Úgy tartják, akkor betegszünk meg, ha a test és lélek egyensúlya megbomlik.

Néhány jó tanács a test egészségének fenntartására:

  • kézmosás, megfelelő technikával

  • zsebkendő használata, ami egyszer használatos!

  • maszk és kesztyű használata előírásnak megfelelően

  • szem, orr, száj érintése csak tiszta kézzel történjen

  • cipő, ruha mosása, fertőtlenítése

  • szellőztetés fontossága, többször egy napsütés

  • lakás takarítása, fertőtlenítése nagyon fontos most

  • háziállattal való kapcsolat felfüggesztése vagy a higiéniás szabályok fokozott betartása

  • kerülni kell azokat helyeket, ahol sok ember jön össze, még a családi eseményeket is

  • amennyiben van mód rá, tömegközlekedési eszközökön való utazás kerülése

  • terhesgondozáson való részvétel–ultrahang, vérvétel–fontos, az ajánlott óvatossággal

  • védőnővel a kapcsolattartás most telefonon, interneten keresztül történik

Az egészséges életmód elemei most is megvalósíthatók:

  • változatos, mértékletes táplálkozás

  • megfelelő mennyiségű tiszta víz ivása

  • levegőn való tartózkodás, akár erkélyen, teraszon, ház udvarában

  • itt a tavasz, több napsütés lesz, több napfény éri szervezetünket. Napozás a megfelelő bőrápolás mellett, erős UV sugárzás várható

  • mozgás fontossága, fizikai erőnlétre van szükség szüléskor. Most védett helyekre kellene menni sétálni. Tornázni lehet otthon, aki nincs eltiltva tőle.

Néhány jó tanács a lelki egészség fenntartására:

  • Többet kell most otthon tartózkodni. Ez kikezdi a tűrőképességet, pláne, ha valaki nem otthon ülő típus. Elfoglaltságot kell keresni. Lehet olvasni a várandóssághoz, gyermeknevelésről szóló könyveket. Többet lehet beszélgeti az apukákkal.

  • Eleve dúlnak a hormonális változás okozta hangulati megnyilvánulások. Jóra kell gondolni, szép, nyugtató zenét lehet hallgatni. A stressz hormonok átjutnak a magzat szervezetébe, így a baba azt éli meg, amit az anyukája. A boldogsághormontól viszont ő is nyugodt állapotba kerül.

  • Figyelni kell, hogyan reagáljuk le azt a stresszt, ami most a járvány miatt ér minket. Nem szabad megijedni, mert az is csökkenti az immunrendszer működését.

  • Bízni kell önmagunkban.

  • Küldjünk minden barátnak, rokonnak egy nagy virtuális ölelést

Támogatóink és együttműködő partnereink:
Széchenyi 2020
Európai Unió zászló