ESZII honlap logó

Idősgondozás

Idősgondozó Szolgálat Központ

Napsugár Idősgondozó Központ és Nyugdíjasházi Gondozószolgálat

Kápolna Idősgondozó Központ

Nyitnikék Idősgondozó Központ és Nyugdíjasházi Gondozószolgálat

Naplemente Idősgondozó Központ

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

Aktualitások

Idősgondozó Szolgálat Központ

Alapinformációk

Bemutatkozás

A telephely a belvárosban, az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága Piaristák tere 7. szám alatti központi épületének (régi SZTK) alagsorában található. Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás keretében házi segítségnyújtást biztosítunk az ellátási területhez tartozó belváros egy részében, illetve Hunyadiváros, Bethlenváros, Szent István-város, Vacsi hegy, Szolnoki hegy, Talfája, Katonatelep, Kisfái tanya, Borbás tanya térségekben.

Az idősek nappali ellátását segítve koordináljuk és szervezzük az Idősgondozó Szolgálat telephelyein működő klubok nagy, közös rendezvényeit.

Napsugár Idősgondozó Központ és Nyugdíjasházi Gondozószolgálat

Alapinformációk

Bemutatkozás

A telephely Kecskeméten a Horváth Döme krt. 1. szám alatt, a városközpontban található. Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatás keretében étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítunk az ellátási területünkhöz tartozó városrészekben, úgy, mint a belváros egy része, Műkertváros, Rendőrfalu, Kósafalu, Szeleifalu, Ballószög tanya, Matkó, Kadafalva, Alsószéktó. A fenti szolgáltatásokat a telephelyhez tartozó, két épületből álló 38 lakásos nyugdíjasházban is biztosítjuk. A lakások önkormányzati tulajdonú 28 négyzetméteres egyszobás, erkélyes garzonok, melyek bérleti jogára pályázni szükséges. A lakók részére 24 órában gondozói ügyelet is rendelkezésre áll.

A telephely idősek nappali ellátása keretében 40 férőhelyes klubot működtet „Napsugár klub” néven a nyugdíjasház „A” épületének földszintjén, amely akadálymentesen megközelíthető. Szakképzett gondozóink segítségével, figyelembe véve klubtagjaink életkorát és egészségi állapotát, választékos programokat kínálunk. Naponta átmozgató tornát végzünk, gyümölcsnapokat, kézműves foglalkozásokat tartunk. Ezen kívül remek szórakozást nyújtanak a kártyapartik, a memória karbantartó játékok, a vetített kvízek és a szellemi vetélkedők. Színesíti életünket daloskörünk és az időnkénti autóbuszos kirándulások. Programjaink összeállítása során nagy hangsúlyt fektetünk az egészségügyi prevencióra. Megemlékezünk az évfordulókról, filmklubunkban vígjátékokat és ismeretszerző műsorokat vetítünk, lelkészünk pedig havonta tanít bennünket. Gondozóink segítenek az egyéni problémák és lelki gondok hordozásában. Kicsiny, ám annál összetartóbb és befogadóbb közösségünk aktív az Idősgondozó Szolgálat által szervezett úgynevezett „Nagy közös” programokon, ahol a többi klub tagjaival közösen vesz részt a különböző rendezvényeken.

Kápolna Idősgondozó Központ

Alapinformációk

Bemutatkozás

Telephelyünk személyes gondoskodást nyújtó ellátás keretén belül szociális étkeztetést biztosít az alábbi városrészeken: Belváros egy része, Bethlenváros, Kisfái, Hunyadiváros, Katonatelep, Talfája, Borbás, Szolnokihegy.

Az intézmény Kápolna u. 8. szám alatti telephelyén működő időskorúak nappali ellátását négy csoport (klub) veszi igénybe. Az épület a városközpontban található, eredetileg polgári háznak épült, jelenleg műemlék jellegű. A belső tér átalakításra, felújítására került, így kulturált környezetben fogadhatjuk az ellátottakat.

Az itt működő közösségekre sokoldalú, színes klubélet jellemző. A négy klub (Hírös Város, Jókai, Pacsirta, Örök Ifjak) mindegyike sajátos hagyományokat ápol. Helye van az ünnepeknek, istentiszteletnek, megemlékezéseknek, zenés mulatságoknak. A tagok aktív szereplése még inkább egyedivé teszi a klubéletet. Működik két dalkör, egy tánccsoport (Hírös Barackvirág Táncegyüttes), csütörtök délelőttönként kézműves foglalkozást tartunk, továbbá frissítő tornán, szenior örömtáncon (havi 3 alkalom), filmvetítésen vehetnek részt az idősek. Gyakran szervezünk kirándulásokat, valamint egyéb szabadidős tevékenységeket.

Méltóképpen kerülnek megrendezésre a nagyobb ünnepek: Húsvét, Anyák Napja, Államalapítás ünnepe, Mikulás, Karácsony, amelyek mind üde színfoltjai a közösségi életnek. A telephelyen minden hónapban egyszer zenés-táncos rendezvény, a „Nosztalgia Délután” kerül megtartásra, amelynek célja nem csak saját nyugdíjasaink szórakoztatása, hanem a város időseinek bevonzása intézményünk életébe. Évente kétszer, tavasszal és ősszel Nyílt Napot tartunk, ahol gazdag programokkal, az Idősgondozó Szolgálat szolgáltatásairól szóló részletes tájékoztatással és vendéglátással várjuk az érdeklődőket.

Ellátottjaink gyakran és szívesen vesznek részt a Nyugdíjas Szövetség által rendezett eseményeken is, mint pl. a „Mozdulj” Sport Vetélkedő, vagy a szavaló és úszóversenyek.

Az idősek hivatalos és egyéb ügyeiben is segítséget nyújtanak dolgozóink, emellett pedig a rászoruló klubtagjainknak tisztálkodási és ruhamosási lehetőséget biztosítunk.

Nyitnikék Idősgondozó Központ és Nyugdíjasházi Gondozószolgálat

Alapinformációk

Bemutatkozás

Telephelyünk a Széchenyiváros, Máriaváros, Petőfiváros, Máriahegy, Budaihegy városrészekben, valamint a Nyíri u.77/B és 77/C szám alatti nyugdíjasházakban biztosít szociális ellátásokat.

Irodáink és ügyintézőink a Margaréta u. 2. szám alatt várják az ügyfeleket, ahol a szociális ellátások iránti igények jelezhetők, a kérelmek beadhatók. Ugyancsak ezen a helyszínen biztosítjuk az idősek nappali ellátását és itt működik a „Nyitnikék nyugdíjasok klubja” is.

A nappali ellátás keretében időseink részt vehetnek foglalkozásainkon, gazdag programjainkon, ami hozzájárulhat egészségük megőrzéséhez, valamint életminőségük javításához. Szakembereink nagy figyelmet fordítanak az idős emberek egészségi és fizikai állapotára, szociális helyzetére, érdekvédelmére. Folyamatosan támogatást nyújtunk a problémák megoldásához, a pszichés egyensúly megőrzéséhez.

Házi segítségnyújtást (pl. mentális támogatás, ügyintézés, fürdetés, öltöztetés, gyógyszerkiváltás stb.) gondozóink az illetékességi területünkön és a nyugdíjasházainkban végeznek az otthonukban élő, részben önellátásra képes idősek részére. A szociális étkeztetés házhozszállítással (kiszállítással) is igényelhető.

A nyugdíjasházakban 24 órás nővérügyelet működik, ami segíti az időseket az alkalmi vészhelyzetek elhárításában (pl. mentőhívás, hozzátartozók értesítése) és a lakáson belüli segítségnyújtásban.

Naplemente Idősgondozó Központ

Alapinformációk

Bemutatkozás

Telephelyünk Kecskemét-Hetényegyháza városrész központjában található, a Posta utca 7. szám alatt. Hetényegyháza belterülete és külterülete, Szarkás, Úrihegy, valamint Méntelek, Belsőnyír, Külsőnyír és Felsőszéktó egy része tartozik az ellátási területünkbe.

A telephelyünkön biztosítjuk az idősek nappali ellátását, melynek keretében képzett kollégákkal, meghívott szakemberekkel, a helyi igényeket figyelembe véve összeállított változatos programjainkkal segítjük az idős korú ellátottjaink aktív fizikai, mentális és egészségügyi állapotának minél további megőrzését. A nappali ellátás keretében működő Naplemente idősek klubja biztosítja a szolgáltatást igénybe vevők társas kapcsolatainak megőrzését.

A házi segítségnyújtás keretében a fizikai és mentális gondozás mellett a különböző ügyintézésekben is segítjük az egészségügyi állapotuk vagy életkoruk miatt részben önellátásra képes ellátottjainkat.

A szociális étkezést a telephelyünkön helyben fogyasztva, elvitellel, illetve házhozszállítással is igénybe lehet venni.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

Alapinformációk

Bemutatkozás

Az intézmény Kecskemét, Nyíri út 77/C szám alatti telephelyéről szerveződik jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, amelyet a Kecskemét közigazgatási területén élő azon 65 év feletti időskorú személyek, vagy fogyatékossággal élő, illetve pszichiátriai betegek számára tudunk biztosítani, akik a jogszabályok által előírt egészségügyi és szociális rászorultság feltételeinek megfelelnek. Az ellátás biztosítása során az infrastruktúrával gyengén ellátott tanyás térségek, külterületek prioritást élveznek.

Az SOS segélyhívó készülék egy gyufásdoboz méretű, tenyérben elférő, könnyű, nyakba akasztható eszköz, amelybe bele van építve a mikrofon, a hangszóró és egy piros színű led lámpa. A beépített SIM kártya segítségével a készülék kétirányú adat- és hangkommunikációra képes.

Segélykérés esetén a szolgálatban lévő gondozó a segélyhívás kezdeményezésétől számított 30 percen belül a helyszínre érkezik és az ellátott érdekében szükséges intézkedéseket megteszi.

A szolgáltatást igénybe vevők biztonságtudata erősödik, a készülék használata fokozza az egyén biztonságérzetét. A készülék a hozzátartozóknak is nagy segítséget jelent, mivel a családtagjaik krízishelyzetben gyors segítséget kaphatnak a szolgálattól. Az önálló életvitel fenntartása mellett a szolgáltatás kiválthatja a bentlakásos intézményi elhelyezést.

A segélyhívó tulajdonságai:

  • segélykérő funkció (3 másodpercig tartó gombnyomás)
  • könnyen hordozható, vízálló, elesést érzékelő szenzorral rendelkezik
  • GSM/GPRS helymeghatározás, a lakáson belül-kívül, pl. udvaron, lépcsőházban is használható
  • készenléti idő: két nap, de javasolt naponta tölteni
  • beépített SIM kártya
  • GPS jeladóval rendelkezik

Lelki Elsősegély Telefonszolgálat

Telefonszolgálat a lelki egészségért

Elérhetőség

Ha nagy a terhe és a szenvedése már – már viselhetetlen, hívja ezt a számot

Bemutatkozás

Nem kevesen küzdenek lelki problémákkal, a megbetegedések aránya növekszik, többen kiutat nem remélve önmaguk ellen fordulnak, önkezükkel véget vetve életüknek. Magyarország sajnos ebben előkelő helyet foglal el a világranglistán.

Világszerte alakultak olyan szervezetek, amelyek a krízisben lévő emberek megsegítését, az öngyilkosság megelőzését tűzték ki célul annak érdekében, hogy támogatást nyújtsanak azokat, akik önerejükből nem tudnak kilábalni nehézségeikből. Ilyen prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok, melyek célja a segítségnyújtás, a krízisben való támasz adása, a megelőzés.

A szolgálatok alapelvei:

  •  Névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséért.
  •  Állandó elérhetőség.
  •  Probléma-érzékenység, beleérző támasznyújtás.
  •  Az élet – mint érték – képviselete.

A telefonos munka alkalmasságon és önkéntességen alapul. A munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék, a bajba jutott embert segítsék a nehézségei leküzdésében.

Ma Magyarországon több mint 500 önkéntessel 22 szolgálat működik, amelyek az ország bármely részéről elérhetők, és mobiltelefonról is hívhatók.

Intézményünk Lelki Elsősegély Telefonszolgálata 32 éve működik. Önkénteseink odafigyelő, együtt érző meghallgatás során segítséget, támaszt nyújtanak a bajban lévő embertársaiknak. Ahhoz, hogy ezt tenni tudják, egy kiválasztási és célirányos képzési folyamatban készülnek fel embertársaik támogatására.

Tiszteljük az életet, ami hol napsütötte, hol kegyetlen. Mi azok mellé állunk, akik az élet bármely szakaszában egyedül maradtak. Törekszünk arra, hogy a bennünket, ügyelő önkénteseket hívó találjon rá belső erőforrásaira. Meghallgatjuk őt, támaszt nyújtunk nehéz helyzetében, hiszen beszélni a problémáinkról, megosztani súlyos érzéseinket – az első lépés a megoldás felé.

A Lelki Elsősegély Telefonszolgálat várja hívását, hogy együtt gondoljuk végig helyzetét, együtt találjunk megnyugtató megoldást. Nem kérdezzük a nevét, számunkra a személye, az érzései és sorsa fontosabb. Tiszteletben tartjuk hívóink szabadságát, tőlünk nem ítéletet, hanem megértést várhat és teljes titoktartást.

Szolgálatunk azért jött létre, hogy támasza legyen a gondba, válságba jutott embereknek.

SZOLGÁLTATÁSI INFORMÁCIÓK

Étkeztetés

Azok számára igényelhető, akik szociálisan rászorultak, és önmaguk, illetve eltartottjaik részére nem tudják tartósan, vagy átmeneti jelleggel biztosítani a napi egyszeri étkezést. Orvosi javaslat alapján diétás étkezés is biztosítható. A 70. életévet betöltött személyek életkoruk alapján vehetik igénybe az ellátást, míg a 70 év alatti személyek egészségi állapot, fogyatékosság, pszichiátriai vagy szenvedélybetegségük okán, orvosi igazolás alapján részesülhetnek ellátásban.

Házi segítségnyújtás

A házi segítségnyújtás célja az igénybe vevő – szükségleteinek megfelelően – lakásán, lakókörnyezetében való önálló életvitelének fenntartása, szociális segítés és személyi gondozás keretében. A házi segítségnyújtás feladata segítséget nyújtani az ellátást igénybe vevőnek abban, hogy fizikai, mentális, szociális szükséglete saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően, meglévő képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen. A házi segítségnyújtás konkrét feladata, hogy a kliens meglévő fizikai, mentális és egészségi állapotát megőrizze, illetve megerősítse, segítséget nyújtson a prevencióhoz. A szolgáltatás működtetése lehetővé teszi, hogy az igénylő életének nehéz periódusában is a megszokott környezetében, biztonságban élhessen, és így megelőzzük az egyedül élők szegregációját, izolációját.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

Feladata, hogy a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyeknél, illetve pszichiátriai betegeknél az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárításra kerüljenek. A rendszer segítségével fenntarthatók a biztonságos életvitel feltételei, krízishelyzetben lehetőség van az ellátást igénybe vevő személy otthonában a gyors megjelenésre és segítségnyújtásra. Jelzőkészüléket igényelhet az az egyedül élő 65 év feletti idős ember, aki még képes az önálló életvitelre, de a külvilággal való folyamatos kapcsolattartása nem megoldott. A szolgálat 24 órás ügyeleti rendszerben működik.

Időskorúak nappali ellátása

A társadalmi és szociális izoláció komoly veszélyt jelent az időskorú népesség körében, ezért kiemelt jelentőségű az idősek nappali ellátásának a közösségi élet területén kifejtett tevékenysége. A munka világából való kilépés nemcsak a napi feladatok, célok elvesztését jelenti, hanem gyakran a személyes kapcsolatok leépülését is magával hozza. Egy új életritmus kialakítása, az időskor pozitív tartalommal való megtöltése – egyéni szinten – gyakran okoz nehézséget, és kihat az idős ember fizikai, illetve mentális állapotára. Az idősek klubjai által nyújtott szolgáltatások egy magasabb szintű életminőség kialakulását célozzák. Az intézmény által biztosított nappali ellátás célja a szociálisan rászoruló, egyedül élő, vagy társaságra, kikapcsolódásra vágyó idős személyek közösségbe való beillesztése, a feleslegesség-érzés csökkentése, magányuk oldása, a társadalomtól való szegregáció megelőzése. Célja továbbá, hogy személyre szabott gondozás keretén belül elejét vegye az idős korban gyakori mentális problémák létrejöttének, a rendszeres felügyelet (vérnyomás és vércukormérés, megfigyelés) révén pedig időben felismerhetőek legyenek az időskorra jellemző egészségi elváltozások, betegségek. Célcsoportja elsősorban az idősek, vagy speciális szükségletekkel élő emberek, akik részére szükséges a társadalmi befogadás, elfogadás, beilleszkedés elősegítése, egészségügyi gondok miatti izoláltság csökkentése, segítség a rehabilitációban, megélhetési problémák enyhítése, önellátás, független élet elérhetőségének fokozása, önszerveződő csoportok működésének segítése.

A nappali ellátásban az alábbi szolgáltatások biztosítottak: rendszeres, színes programok, rendezvények várják a látogatókat (kézműves foglalkozás, népdalkör, napi egészség-megőrző torna, közös névnapi ünnepségek, játékos vetélkedők, sportnap, stb.), ügyintézés, orvosi ellátáshoz hozzájutás megszervezése, tanácsadás, életvitel segítése, egészségügyi előadások, tanácsadás egészséges életmódra, gyógytorna, lelki gondozás.

Szolgáltatások után fizetendő térítési díjak

Szociális alapszolgáltatások térítési díja:

szociális étkeztetés:

  • helyben fogyasztással és elvitellel: 500 Ft/fő/nap
  • lakásra szállítással: 600 Ft/fő/nap

házi segítségnyújtás:

  • szociális segítés: 600 Ft/fő/óra
  • személyi gondozás: 600 Ft/fő/óra

jelzőrendszeres házi segítségnyújtás: 150 Ft/fő/nap

idősek nappali ellátása: 0 Ft/fő/nap

Alacsony jövedelemmel rendelkezőknek az önkormányzat méltányosságot biztosít: 71.250 Ft alatti jövedelem esetén a díj 50%-ának, 42.750 Ft alatti jövedelem esetén a teljes díj elengedésével.

Ügyfélfogadás

Munkanapokon 7:30-15:30

Nappali ellátás házirendje

az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága idősek nappali intézményi ellátását biztosító telephelyei részére

A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000 (I.7.) SzCsM rendelet alapján az idősek nappali intézménye az ellátást igénybe vevők részére szociális, egészségi, mentális állapotuknak megfelelő, napi életritmust biztosító szolgáltatást nyújt. A helyi igényeknek megfelelő közösségi programokat szervez, valamint helyet biztosít a közösségi szervezésű programoknak, csoportoknak, biztosítja, hogy a szolgáltatás nyitott formában, az ellátotti kör és a lakosság által egyaránt elérhető módon működjön. A nappali ellátás elsősorban a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyeknek biztosít szolgáltatásokat.

Az intézmény nyitvatartási ideje

Hétfőtől – Péntekig: 8:00 – 16:00 óráig, igény esetén rugalmas nyitvatartással

Szombaton, vasárnap és ünnepnapokon zárva.

Az intézmény által nyújtott szolgáltatások, programok köre:

  • naponta biztosított kulturális és szabadidős programok (előadások, felolvasások, társasjátékok, múzeumlátogatás, városnéző programok, kirándulások, házi ünnepségek, szakkörök, kézimunka foglalkozások),
  • vallásgyakorlás biztosítása, bibliaóra,
  • speciális önszerveződő csoportok támogatása, működésük, szervezésük segítése,
  • szükség szerint az egészségügyi alapellátás megszervezése, a szakellátásokhoz való hozzájutás segítése,
  • igény szerinti segítségnyújtás a hivatalos ügyek intézéséhez (pl. számlabefizetés, kérelmek megírása, önkormányzat és más szervek által folyósított szociális támogatás igénylése, stb.),
  • segítségnyújtás az ellátottak részére az életvitelhez, életvezetéshez, egyénileg és csoportosan is (tájékoztatás, tanácsadás, esetkezelés).
  • szakemberek meghívása, felvilágosító előadások tartása, tanácsadás az egészséges életmódról, gyógytorna biztosítása,
  • rászorulók részére tisztálkodási, mosási lehetőség biztosítása,
  • kedvezményes nyugdíjas uszodakártya igénylésének lehetősége a Kecskeméti Nyugdíjasszövetségen keresztül.

Az uszodakártya igénylésének feltétele a legalább fél éves aktív tagság, és a folyamatos intézménylátogatás. Amennyiben a kérelmező ennek nem tesz eleget, akkor a mulasztás a nyugdíjasszövetség részére megküldésre kerül, aki a kedvezményes kártyát visszavonja.

A nappali ellátást, illetve a fenti programokat és szolgáltatásokat az intézmény térítésmentesen biztosítja.

Az intézmény alapfeladatát meghaladó programok, szolgáltatások köre:

Az intézmény további, az alapfeladatát meghaladó programokat és szolgáltatásokat az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága költségvetési lehetőségeinek függvényében szervez, térítésmentesen vagy önköltséges formában.

Az intézmény által szervezett foglalkoztatásból származó bevétel felhasználása:

Az intézmény nem szervez olyan foglalkoztatást, amelyből bevétel származik.

Az igénybe vett szolgáltatás igazolása

Az idősek nappali ellátása igénybevételének teljesülését az ellátásban részesülő a rendszeresített nyomtatványon aláírásával igazolja.

Az igénybevett szolgáltatást aláírásukkal igazolni jogosultak:

  • 18. életévét betöltött, cselekvőképes személy esetében az ellátott,
  • 18. életévét betöltött, korlátozó gondnokság alatt álló személy esetében a törvényes képviselő, vagy a törvényes képviselő jóváhagyásával az ellátott.
  • 18. életévét betöltött, kizáró gondnokság alatt álló személy esetében a törvényes képviselő.

Az aláírásra jogosult személy a szolgáltatási teljesítmény igazolására meghatalmazást adhat más személynek.

Az intézményi jogviszony megszűnésének szabályai

Az intézményi jogviszony megszűnik:

  • ha a jogosult, vagy törvényes képviselője kéri jogviszonyának megszüntetését,
  • más intézménybe történő elhelyezés esetén,
  • a jogosult halálával,
  • az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,
  • ha az ellátott állandó ápolást, orvosi ellátást igényel,
  • ha az ellátott a Házirendet súlyosan megsérti, azaz
  • több esetben is jogsértő magatartást tanúsít,
  • más ellátottat és/vagy munkatársat szakszerű megközelítés mellett is fizikailag bántalmaz (pl. üt, rúg, harap, csíp, karmol, tárgyakkal dobál, stb.),
  • az intézmény eszközeit, berendezéseit, közösségi helyiségeit szakszerű támogatás és beavatkozások ellenére sem rendeltetésszerűen használja, és ezzel kárt tesz az intézmény létesítményeiben, felszereléseiben,
  • alkoholtartalmú, kábító és bódító hatású szerek fogyasztása, melynek hatására környezetének nyugalmát zavarja,
  • szabálysértést vagy bűncselekményt követ el,
  • ha az ellátott 60 napon keresztül nem látogatja az intézményt és távolmaradását nem igazolja, amely alól kivételt képez a betegség, kórházi ápolás miatti hiányzás, valamint az előre bejelentett távollét.

Ha a megszüntetéssel a jogosult, illetve törvényes képviselője nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat.

Együttélési szabályok

  • Az intézmény rendjére, tisztaságára, berendezési és felszerelési tárgyaira mindenki köteles vigyázni.
  • Az intézmény ellátottjainak és alkalmazottainak személyhez fűződő jogait – emberi méltóság védelme, jó hírnév védelme, hátrányos megkülönböztetés tilalma, testi épség és az egészség védelme, a becsület védelme stb.) – az intézmény alkalmazottai és ellátottjai egymás között is kötelesek tiszteletben tartani.
  • Az ellátást igénybevevők egymással szemben udvariasak, segítőkészek legyenek, kerüljék a vitát, a veszekedést. Nézeteltéréseiket együttműködően, erőszakmentes kommunikációval kezeljék.
  • A berendezési és felszerelési tárgyakban okozott károkért a károkozó kártérítési felelősséggel tartozik.
  • Fertőző betegség esetén az intézmény nem látogatható, továbbá a szolgáltatás igénybevétele csak a járványügyi szabályok betartásával lehetséges.
  • Amennyiben az ellátott szociális étkeztetést is igénybe vesz, az ételt az erre kijelölt helyen fogyaszthatja el.
  • Az intézménybe esetlegesen behozott élelmiszerek tárolására az intézmény által kijelölt hűtőszekrényben van lehetőség.
  • Téli és esős időszakban lehetőleg mindenki váltócipőben tartózkodjon az intézmény helyiségeiben.
  • Dohányozni az intézmény épületében tilos, a dohányzók az udvaron a dohányzásra kijelölt helyet vehetik igénybe.
  • Alkoholt az intézménybe behozni, fogyasztani, és az intézményben ittasan tartózkodni tilos.
  • Látogatókat az ellátottak fogadhatnak.
  • Az újságokat, folyóiratokat, könyveket mindenki olvashatja, a könyvek kikölcsönözhetők az intézményből.
  • A híradástechnikai eszközöket (TV, Hi-Fi, Videó) csak gondozó kezelheti.
  • Az ellátott az egészségi állapotában, személyi adataiban történő mindennemű változást, ill. saját vagy hozzátartozójának elérhetőségének változását haladéktalanul jeleznie szükséges a telephelyvezetőnek.
  • A problémák megoldásához az ellátásban részesülők segítséget kérhetnek az illetékes telephely valamennyi munkatársától.
  • Abban az esetben, ha az ellátott rászorultsága miatt (rossz egészségi állapot vagy szociális helyzet) a tisztálkodást az intézményben veszi igénybe, a fürdés – a balesetek elkerülése miatt – gondozó felügyelete mellett történhet.
  • Kérésre a rászoruló személy ruházatának tisztításáról az intézmény gondoskodik.
  • Azok az ellátottak, akik betegség miatt nem tudják látogatni az intézményt, ellátásukhoz házi segítségnyújtást igényelhetnek.

A házirend betartása kötelező érvényű, melynek tudomásulvételét az ellátásban részesülő, illetve törvényes képviselője aláírásával igazol.

Záró rendelkezések

Jelen házirendet Kecskemét Megyei Jogú Város Közgyűlése Esélyteremtési Bizottság 38/2024. (VI.25.) EtB. sz. határozatával, 2024. szeptember 1. napi hatálybalépéssel hagyta jóvá.

A módosított házirend fenntartó általi elfogadásáig a módosítás előtti házirend a hatályos.

Kecskemét, 2024. június 25.

Dr. Pataki Mariann

intézményvezető

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK ÉTKEZTETÉS

Ki jogosult a szociális étkezés igénybevételére?

70 év alatti személy abban az esetben jogosult az ellátásra, ha háziorvos vagy kezelőorvos által igazoltan egészségi állapota, fogyatékossága, illetve pszichiátriai- vagy szenvedélybetegsége miatt önellátásra részben, vagy csak segítséggel képes. A 70. életévét már betöltött személy orvosi igazolás nélkül, életkorára tekintettel jogosult az ellátásra. A szolgáltatást kecskeméti, illetve városföldi lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személynek tudjuk nyújtani.

Hogyan tudom igénybe venni a szociális étkezést?

Az étkeztetésben való részvételt az igénylő személynek vagy törvényes képviselőjének  kérelmezni kell az intézmény területileg illetékes telephelyén (a telephelyek elérhetőségét megtalálják az www.eszii.hu honlapon, az idősgondozás menüpontban). Az étkezést elsősorban kiszállítással vagy az étel elvitelének lehetővé tételével tudjuk biztosítani, de szükség esetén az étel telephelyen történő elfogyasztására is lehetőséget biztosítunk.

Melyik telephelyen vehető igénybe az étkezés?

Az étkezés iránti igényét bármelyik telephelyünkön jelezheti, a szolgáltatást pedig a lakóhelye vagy tartózkodási helye alapján illetékes telephelyről fogja kapni. Az étel elkészítését és kiszállítását a Hungast Vital Kft. biztosítja, minden egyéb ügyintézést intézményünk Idősgondozó Szolgálata végez.

Milyen dokumentumok szükségesek a szociális étkezés igénybe vételéhez?

Személyes okmányok  (személyi igazolvány, lakcímkártya és TAJ-kártya) bemutatása mindenképpen szükséges. A 70 év alattiaknak a háziorvos által kitöltött orvosi igazolást is csatolniuk kell (a nyomtatvány az eszii.hu honlapról letölthető). A kérelem előterjesztéséhez  jövedelemigazolást is kell csatolni, illetve ki kell tölteni a Jövedelemnyilatkozat elnevezésű nyomtatványt. A szolgáltatás igénybevételéhez megállapodást kötünk, ezt követően két napon belül tudjuk indítani az ellátás. Diétás étkezést orvosi javaslatra tudunk biztosítani.

Mennyibe kerül a szociális étkezés, van-e lehetőség kedvezményre?

A szociális étkezés térítési díját a települési önkormányzat rendeletben szabályozza, figyelembe véve az igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét. Jelenleg a teljes árú étkezés 500 Ft/adag + 100 Ft a kiszállítási díj. Az önkormányzat méltányossági lehetőséget biztosít: 71.250 Ft alatti jövedelem esetén a díj 50%-ának, 42.750 Ft alatti jövedelem esetén a teljes díj elengedésével. A térítési díj fizetése utólag történik, kézpénzben vagy banki átutalással.

Kell-e ételest vásárolni?

Nem kell,  a Hungast Vital Kft. egyszer használatos eldobható dobozban szállítja ki az ételt, melyet minden esetben saját edénybe áttöltve újra fel kell forralni.

Milyen napokon tudom igénybe venni a szociális étkezést?

A szociális étkezés az év minden napján igénybe vehető, beleértve az ünnepnapokat is.

Hány órakor történik az étel kiszállítása?

A kiszállítás minden nap 10 és 14 óra között történik.

Le tudom-e mondani az ebédet, amennyiben átmenetileg nem kérem (pl. kórházba kerülök, nyaralni megyek)?

Igen, le lehet mondani. A lemondást két munkanappal korábban telefonon, írásban vagy személyesen kell jelezni a területileg illetékes telephelyen. Hosszabb lemondás esetén van lehetőség a szüneteltetésre is.

Hol tudom megnézni az étlapot? Az aktuális havi étlap a Hungast Csoport honlapjáról letölthető.

https://www.hungast.hu/

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS

Ki jogosult  házi segítségnyújtás igénybevételére?

Életkortól függetlenül az a személy, aki egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai- vagy szenvedélybetegsége miatt önmagát ellátni nem, vagy csak részben képes. A kérelmező a házi segítségnyújtásra a gondozási szükséglet vizsgálat eredményétől függően jogosult személyi gondozás és/vagy szociális segítés igénybételére. A szolgáltatást kecskeméti, illetve városföldi lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személynek tudjuk nyújtani.

Ki készíti el a gondozási szükséglet vizsgálatot?

A gondozási szükséglet vizsgálatot az intézmény illetékes telephelyvezetője és a háziorvos végzi.

Hogyan tudom igénybe venni a házi segítségnyújtást?

A házi segítségnyújtás szolgáltatást az igénylő személynek vagy törvényes képviselőjének kell  kérelmeznie az intézmény  Idősgondozó Szolgálatának területileg illetékes telephelyén (a telephelyek elérhetőségét megtalálják az www.eszii.hu honlapon, az idősgondozás menüpontban).

Milyen dokumentumok szükségesek a házi segítségnyújtás igénybevételéhez?

Személyes okmányok  (személyi igazolvány, lakcímkártya és TAJ-kártya) bemutatása mindenképpen szükséges, illetve csatolni kell a háziorvos által kitöltött Egészségügyi állapotra vonatkozó igazolás elnevezésű nyomtatványt. A kérelem előterjesztéséhez  jövedelemigazolást is kell csatolni, illetve ki kell tölteni a Jövedelemnyilatkozat elnevezésű nyomtatványt. A szolgáltatás igénybevételéhez megállapodást kötünk.

Melyik telephelyen vehető igénybe a szolgáltatás?

Az igényét bárhol jelezheti, a szolgáltatást a lakóhelye vagy tartózkodási helye alapján illetékes telephelyről fogja kapni.

Milyen képzettséggel dolgoznak a házi segítségnyújtásban?

A házi segítségnyújtásban szociális gondozó és ápoló végzettséggel rendelkező kollégák dolgoznak.

Mennyibe kerül a házi segítségnyújtás, van-e lehetőség kedvezményre?

A házi segítségnyújtás térítési díját a települési önkormányzat rendeletben szabályozza, figyelembe véve az igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét. Jelenleg a szolgáltatás teljes ára 600 Ft/óra. Az önkormányzat méltányossági lehetőséget biztosít: 71.250 Ft alatti jövedelem esetén a díj 50%-ának, 42.750 Ft alatti jövedelem esetén a teljes díj elengedésével. A térítési díj fizetése utólag történhet készpénzben vagy banki átutalással.

Milyen napokon tudom igénybe venni a házi segítségnyújtást?

A házi segítségnyújtást csak munkanapokon 8.00-15.00-ig lehet igénybe venni. Az  ellátást az igénylő szükségleteihez mérten a kapacitás függvényében biztosítjuk.

Miben kérhetem a segítséget, mit takar a házi segítségnyújtás?

A házi segítségnyújtás keretében biztosítunk szociális segítést, (takarítás, mosás, bevásárlás, gyógyszer kiváltás, étkezés előkészítés, mosogatás stb.), illetve személyi gondozást (mentális támogatás, ügyintézés, fürdetés, ágyazás, gyógyszerelés, vérnyomás- és vércukor mérés, folyadék pótlás, étkeztetés, házi orvos írásos rendelésén alapuló terápia követése stb.).

Le tudom-e mondani a gondozást, amennyiben átmenetileg nem kérem? (pl. kórházba kerülök, nyaralni megyek)

Igen, le lehet mondani telefonon, írásban vagy személyesen az intézmény területileg illetékes telephelyén. Hosszabb lemondás esetén van lehetőség az ellátás szüneteltetésére is.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK IDŐSEK NAPPALI ELLÁTÁSA

Ki jogosult a nappali ellátás igénybevételére?

A nappali ellátást a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek vehetik igénybe, akik kecskeméti lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek. Demencia kórkép fennállása esetén nem tudjuk biztosítani az ellátást.

Hogyan tudom igénybe venni a nappali ellátást?

A nappali ellátás igénybevételi szándékát az igénylő személynek vagy törvényes képviselőjének kérelmezni kell az intézmény Idősgondozó Szolgálatának bármelyik telephelyén (a telephelyek elérhetőségét megtalálják az www.eszii.hu honlapon, az idősgondozás menüpontban).

Milyen dokumentumok szükségesek a nappali ellátás igénybevételéhez?

Személyes okmányok  (személyi igazolvány, lakcímkártya és TAJ-kártya) bemutatása  szükséges, továbbá a kérelmezőnek csatolnia kell a háziorvos által kitöltött Egészségügyi állapotra vonatkozó igazolás elnevezésű nyomtatványt. A szolgáltatás igénybevételéhez megállapodást kötünk, ezt követően két napon belül tudjuk indítani az ellátást.

Mennyibe kerül a nappali ellátás?

A nappali ellátást térítésmentesen lehet igénybe venni.

Milyen napokon és mettől meddig tudom igénybe venni a nappali ellátást?

A nappali ellátást munkanapokon 8.00 – 16.00 óráig lehet igénybe venni.

A felvétel után minden nap igénybe kell vennem az ellátást?

Ez nem kötelező de ajánlott az intézmény viszonylag rendszeres látogatása. A programok szabadon választhatóak.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK NYUGDÍJASHÁZI ELLÁTÁS

Milyen állapotú időseknek javasolt a nyugdíjasházi elhelyezés?

A nyugdíjasház az aktív, önmaga ellátására képes vagy részben képes időseknek kínál lakhatást, illetve térítés ellenében szociális alapszolgáltatásokat (pl. házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés).

Hogyan lehet „bekerülni” a nyugdíjasházakba?

Saját tulajdonú: A Nyíri út 77/B, valamint 77/C nyugdíjasházban a lakások nagy része saját tulajdonú. Eladó lakás a tulajdonostól vásárolható (vagy bérelhető). Nyugdíjasházi lakást nyugdíjas vagy nyugdíjas korú személy vásárolhat (bérelhet). A nyugdíjasházi lakások örökölhetők.

Önkormányzati tulajdonú: A Nyíri út 77/C és Horváth Döme krt. 1. szám alatti, önkormányzat tulajdonában álló nyugdíjasházi lakások bérletét a 22/2015. (X.22.) számú önkormányzati rendelet szabályozza, amely az alábbi linken érhető el:

https://kecskemet.hu/uploaded_files/files/document/2023-06/22-2015_rendelet_(2023.05.25.)_Hat%C3%A1ly_2023.07.01.pdf

A lakások bérletével kapcsolatban a KIK-FOR Kft-nél érdeklődhetnek a 487-522-es telefonszámon.

Mi a különbség a nyugdíjasházak és a bentlakásos otthonok között?

A nyugdíjasházakban az önellátásra és önellátásra részben képes időseknek biztosítható szociális alapszolgáltatás (pl. házi segítségnyújtás, étkeztetés).  Teljes körű gondozást, ápolást az önmaguk ellátására nem képes személyek bentlakásos szociális intézményekben – pl. Margaréta Otthon – kaphatnak. Felhívjuk a figyelmüket, hogy a nyugdíjasházak szervezetileg nem tartoznak a Margaréta Otthonhoz, így hibásak és megtévesztőek az olyan típusú ingatlanhirdetések, amelyek egyszobás lakást kínálnak eladásra a Margaréta Otthonban! Kérjük, hogy erre feltétlenül figyeljenek, ha a Nyíri út 77/B vagy 77/C alatti nyugdíjasházban lakást szeretnének vásárolni!

Milyen szolgáltatást tartalmaz a nővérügyelet a nyugdíjasházakban?

A nővérek 24 órás ügyeletet tartanak a lakók részére az alkalmi vészhelyzetek elhárítására. A nővérügyelet ingyenes szolgáltatás. A nővéreknek a szobákban található nővérhívó rendszeren keresztül lehet jelezni, akik a jelzésre a lakót felkeresik és segítséget nyújtanak a lakáson belüli probléma elhárításában (pl. elesés esetén felsegítik, mentőszolgálatot és/vagy hozzátartozót értesítik).

Milyen szociális ellátások, szolgáltatások igényelhetők a nyugdíjasházakban?

A részben önellátásra képes idősek részére igényelhető házi segítségnyújtás, ennek keretében a gondozók rendszeresen látogatást tesznek az időseknél és ellenőrzik hogylétüket, valamint személyi gondozást és szociális segítést végezhetnek munkanapokon reggel 7.30 és délután 15.30 óra között. Napi egyszeri étkeztetés külön kérelem alapján biztosítható. Ezen túlmenően minden nyugdíjasházi lakó felkeresheti a nyugdíjasházak közvetlen szomszédságában lévő, idősek nappali ellátását biztosító intézményeket (Kecskemét, Horváth D. krt. 1., illetve Kecskemét, Margaréta utca 2. szám alatti telephelyek). Figyelem! A Margaréta u. 2. szám alatti telephely nem azonos a Margaréta Otthonnal!

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK JELZŐRENDSZERES HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS

Ki kaphat segélyhívó készüléket?

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtást igényelhetnek a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes 65 év feletti időskorú vagy 65 év alatti fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek, akik még képesek önálló életvitelre, de a külvilággal való folyamatos kapcsolattartásuk nem megoldott.

Milyen feltételei vannak a jelzőrendszeres szolgáltatás igénylésének?

A szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemhez mellékelni kell a szociális rászorultságot igazoló iratokat. A 65 éves életkor felett az életkor igazolása, és az egészségi állapotra vonatkozó orvosi igazolás szükséges. A 65 éves életkor alatt pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleménye, vagy a súlyos fogyatékosságot igazoló határozat, okirat becsatolása szükséges. A szolgáltatást igénylőnek szükséges biztosítani a készenléti szolgálatot ellátó kollégák akadálytalan bejutását az ingatlanba (kapu ill. lakáskulcs átadásával a szakmai vezető részére). Térítési díj megállapításához  jövedelemigazolás benyújtása szükséges.

Mennyibe kerül a jelzőrendszeres szolgáltatás egy hónapra?

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás személyi térítési díja: jövedelem 2%-a/hónap, de legfeljebb 150 Ft/fő/nap (pl. 100 000 Ft havi jövedelem esetén 2000 Ft/hó, 200 000 Ft havi jövedelem esetén 4000 Ft/hó). Az önkormányzat méltányossági lehetőséget biztosít: 71.250 Ft alatti jövedelem esetén a díj 50%-ának, 42.750 Ft alatti jövedelem esetén a teljes díj elengedésével.

Hogyan lehet befizetni a térítési díjat?

A szolgáltatásért fizetendő térítési díj az ellátott nevére szóló számla ellenében történik, készpénzfizetéssel vagy átutalással. A térítési díjat egy összegben kell megfizetni a szolgáltatás igénybevételét követő naptári hónap utolsó napjáig. Készpénzes fizetés esetén az intézmény Idősgondozó Szolgálatának telephelyein lehet kiegyenlíteni a számlát.

Milyen esetben lehet segítséget kérni a segélyhívó készüléken?

A szolgáltatás 24 órás ügyeleti rendszerben működik. Az intézmény által biztosított testen viselhető segélyhívó készüléken kérhető segítség minden olyan esetben, amikor az idős személy otthonában egyedül van és nincs a közelében senki, aki segítségére legyen krízishelyzetben: pl. egészségügyi probléma esetén (rosszullét, elesés). Segélyhívás esetén a kivonuló kollégának 30 percen belül kell az ellátott otthonában megjelennie.

A készenléti ügyeletet munkatársainak milyen végzettsége van?

A készenléti szolgálatot ellátó szakembereknek egészségügyi vagy szociális gondozói végzettsége van.  A kompetencia határok betartása mellett intézkedési kötelezettségük van, pl. indokolt esetben mentőt is hívhatnak.

Mi a különbség az önkormányzat által működtetett jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és a állami Gondosóra program között?

A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Kecskeméten 24 órás ügyeleti rendszerben működik, krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátási forma. Az ügyeletes gondozó a diszpécserközpontba befutó segélyhívást követően az idős személy otthonában megjelenik  és a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges azonnali intézkedéseket megteszi. A szolgáltatásért térítési díjat kell fizetni.

Az állami Gondosóra programban a segélyhívás egy szintén 24 órában működő diszpécserközpontba fut be, de itt a diszpécser a megadott kontaktszemélyt értesíti (családtag, szomszéd, vagy barát). Kivonuló szakképzett szolgálat nincs. Itt a szolgáltatás és a segélyhívó eszköz ingyenes.

Édesanyám 86 éves, egyedül él Kecskeméten, én pedig vidéken lakom. Melyik ellátási forma lenne a megfelelő, az önkormányzat által biztosított jelzőrendszeres szolgáltatás vagy az állami Gondosóra program?

Ebben az esetben az önkormányzat által biztosított jelzőrendszeres szolgáltatás, mert bár térítésköteles, de baj esetén a segélyhívástól számított 30 percen belül az idős személy otthonában szakképzett segítő jelenik meg.