ESZII honlap logó

Gyermekem biztonsága az én nyugalmam…

Gyermekem biztonsága az én nyugalmam nyári szünetben is.

Mi segít eldönteni, maradhat-e otthon egyedül a gyermekem?

„A mosógép hangját hallgatta, elképzelte, hogy tengerpart. Hogy ruha helyett a hullámok csapkodnak, így élte túl, hogy nem nyaral.”                             (Tisza Kata)

Már javában tart a nyár, azonban újratervezni, megoldásokat találni bármikor érdemes. Olyan kérdésekre adunk választ, amelyek biztosan többször felmerültek már Önben is.

A mai kérdés: Mi segít eldönteni, maradhat-e otthon egyedül a gyermekem?

Beszélgetéssel, felkészítéssel tudjuk felmérni, gyermekünk készen áll-e arra, hogy valamennyi ideig is egyedül maradjon otthon. Gondoljuk végig az alábbi fontos kérdéseket!

Szabálykövetés. Az otthoni, rá vonatkozó közlekedési szabályok ismerete, betartása. Mennyire képes betartani a szülővel megbeszélteket?

Életkornak megfelelő biztos kommunikáció. Meg tudja fogalmazni érzéseit, a vele történt eseményeket?

Felelősségvállalás. Képes-e felmérni tettei következményeit? Milyen a belátási képessége azokban az általa tett helyzetekben, amikor nem a legjobb döntést hozta?    

Egy rövid leírás a fejlődési szakaszokról talán további segítséget nyújthat.  

0-7 éves korban az ún „figyelő tudatállapot” jellemzi. A szülő részéről szükséges a kontroll, pozitív kritika, kreativitásra ösztönzés és az önértékelés helyes kialakítása.

0-9 éves kor között alakul ki, hogy a valóságot és a fikciót el tudja választani. Legtöbbet ebben is a szülő, esetleg a nagyobb testvér tud segíteni.

7-14 év az, amikor a gyermekben erősödik a közösségi érdeklődés, nyitottság az együttműködésre, baráti kapcsolatokra. Szülőként azzal segíti gyermekét, ha egyszerűen megfogalmazott elvárásokat támaszt a következményekre koncentrálva, kiemelve az önfegyelmet, hiszen a fiatalok egyébként instant világában ez egyre kevéssé jelenik meg.

14-21 év közötti szakasz, amikor keresi önmagát. Az originalitás nem a szülőnek szól, önmagát próbálja a fiatal. Abban tudunk neki segíteni, ha a tudatos gondolkodásra ösztönözzük:

  • figyelem-önmagam és a környezetem megfigyelése, ami
  • gondolkodásban folytatódik, meghozom a döntést (mit teszek, mondok…) csak ezután jön a
  • cselekvés aszerint, ahogyan az előkészített döntést meghoztam, mert ezzel
  • segítés valósul meg önmagam és a környezetem számára is, hiszen azt a döntést hoztam, amiért felelősséget is tudok vállalni.

Mi az a szervezett szomszédolás?

„A gyereknek csapatban a legjobb!” (Vekerdy Tamás)

Már javában tart a nyár, azonban újratervezni, megoldásokat találni bármikor érdemes. Olyan kérdésekre adunk választ, amelyek biztosan többször felmerültek már Önben is.

A mai kérdés: Mi az a szervezett szomszédolás?

A legegyszerűbb, amikor a nagyszülővel tud együtt lenni a gyermekünk. Biztonságban, ismert környezetben van, ahol sok új élményt gyűjthet. S nem mellékesen, valóban vannak olyan dolgok, amit csak egy nagyszülő tud megtanítani, átadni a gyermeknek.

Ha elindulunk Vekerdy gondolata alapján, már nem is kérdés, mennyire jót teszünk gyermekünknek, ha utánajárunk a szervezett szomszédolás lehetőségeinek. Skandináv és más országokban már hagyománya van, amit Ön is kiválóan használhat!

Óvodai, iskolai, a gyermek évközi szakköreinek csoportjában olyan önszerveződő közösség ez, ahol a szülők (és nem kizárólag az anyák) egymás közt eldöntik és beosztják, ki mikor vigyáz kölcsönösen a gyerekekre. Így tehermentesítik egymást a szünetekben. Érdemes az individualista -majd én megoldom- gyakorlattól eltérően gondolkozni, hiszen a gyermekek azokkal a társaikkal tudnak együtt lenni, akiket már ismernek, s a nyáron szerzett közös élmények az iskolaidőben kezdődő barátságok elmélyítését segíthetik.

A táborok – napközis vagy ottalvós – lehetősége pedig végtelen. A gyermek érdeklődésének megfelelően – ami sokszor persze pénztárcafüggő is – tudunk választani a széles kínálatból. Mivel valószínűleg több lesz az ismeretlen felnőtt, kortárs, itt feltétlenül fontos, hogy felkészítse gyermekét. A következő írásban ezzel foglalkozunk.

Ajánlás: https://dunaszerdahelyi.sk/vekerdy-tamas-10-legfontosabb-gyermeknevelesi-tanacsa-szuloknek

Hogyan készítsem fel a gyermekemet a táborozásra?

„Mihelyst belépsz a tábor küszöbén, érezni fogod, hogy erre vártál olyan rég.”      (ismeretlen)

Már javában tart a nyár, azonban újratervezni, megoldásokat találni bármikor érdemes. Olyan kérdésekre adunk választ, amelyek biztosan többször felmerültek már Önben is.

A mai kérdés: Hogyan készítsem fel a gyermekemet a táborozásra?

Az előzőekben ismertetett „szervezett szomszédolás” jó előkészítője lehet a táborozásnak. Az első előtt feltétlen, de évről évre visszatérően – a gyermekünk igényeinek, felkészültségének megfelelően – meséljünk a gyermeknek a saját táboros élményeinkről. Legfőképp a boldog emlékekről, de a kellemetlenekről is. Ilyenkor mondjuk el, hogyan oldottuk meg, kitől kértünk segítséget.

Gyermeke leválási igénye jelentkezhet otthoni viselkedésében – duzzogás, lázadás, vitatkozás -, és abban is, hogy vágyik táborozni, időt tölteni a családtól távol. Ilyenkor a szülőnek is változtatni szükséges a megszokott mechanizmusokon. A tábor erre jó gyakorló terep.

Indulás előtt beszéljék át az alapszabályokat. Hogyan legyen a közösségnek aktív tagja, hogyan kommunikáljon, hogyan legyen önérvényesítő anélkül, hogy másokat megbántson. Tekintsük át a közlekedési szabályokat, az ismeretlenekkel-idegenekkel kapcsolatos szabályokat is.

Mit tegyek akkor, ha haza akar jönni a táborból?

Kérdezze meg, mi az oka. Ha azon lehet segíteni, tegye meg. Lehetőség szerint a tábor vezetőjével is beszéljen. Semmiképp ne bagatellizálja el, a „bárcsak nekem lett volna ilyen jó dolgom” hangvételű mondatok nem működnek. Fogadja el, hogy gyermekének a tábor még nagy falat. Ilyenkor térjenek vissza ahhoz, hogy családon belül, vagy ismerősökkel töltse az időt.

Veszélyes-e az „elfolyó idő”?

„Azt hiszem, minden szülőnek ismerős a nyári szünetben unatkozó gyerek, akinek semmi nem jó, mindig akar valamit, ami mindig más, mint ami épp van.”      (Szabó Anna Eszter)

Már javában tart a nyár, azonban újratervezni, megoldásokat találni bármikor érdemes. Olyan kérdésekre adunk választ, amelyek biztosan többször felmerültek már Önben is.

A mai kérdés: Veszélyes-e az „elfolyó idő”?

Nem, ha Salvador Dali festményét nézzük. Egyéb más esetben bizony azzá válhat.

80 nap. Van, aki ez idő alatt körbe utazta a Földet! Szülőként az a fontos, hogy a család minden tagjának nyugodt és biztonságos legyen a nyári szünet.

Minél kisebb a gyermeke, annál fontosabb a napirend, ha ez kemény kifejezés, akkor a napi ritmus. Igen, erre a kamaszoknak is szüksége van. Hogyan alakítsa ki?

Először is legyen közös nyári program tervezés. Ezzel közelebb kerül a gyermekéhez, könnyebbé válik a hetek, napok hasznos eltöltésének összeállítása.

Legyen feladat a napokban. Akár házi munka is, például portörlés, növények locsolása.

Ne legyen fókuszban a tanulás. Beilleszthetőek a játékos, ismétlő feladatok, de semmiképp ne legyen minden nap.

16 éves kortól a diákmunka nagyon jó lehetőség.

Kis segítség az okos eszközök előtt töltött idő meghatározásához a WHO ajánlásával. Illessze be családi szokásaik szerint!

0-2 év ne legyen képernyő előtt

2-5 év naponta 1 óra szülői felügyelettel

6-18 év naponta 2 óra

18 év felett naponta ne legyen 4 óránál több

Szükségszerűen igényelnek egyfajta rendet a gyerekek is, még ha ez a belső szükséglet nem is tudatosodik számukra. Bízzon abban, hogy a napi rutin segíti Önöket abban, hogy a nyár nyugodt és biztonságos legyen.